Vatikanstaten och ont i fötterna

Vad ont jag har i fötterna! De ligger och bultar under täcket. Idag har vi gått och gått och gått...

Imorse promenerade vi till Termini och tog metron till Ottavio där vi kom fram till en matgata. Där var så mycket mat, grönsaker, frukt, kött, fisk, ostar, pesto, bröd.... Köpte tre fikon som jag mumsade i mig påvägen till Vatikanen. Utanför träffade vi vår guide Fransesca som berättade allt om Vatikanen.

Vatikanmuseet, med tavlor och skulpturer var mycket intressant. Där var dock väldigt mycket folk och väldigt, väldigt varmt. Eftersom klädkoden var knälångt och axeltäckt fläktade det inte särskilt mycket.

I sixtinska kapellet fick vi se kvinnohataren Michelangelos konstverk. Taket tog honom 4 år att måla klart. Han beskrevs som en skulptör med pensel eftersom han egentligen inte ville måla. Foton fick man inte ta pågrund av japanernas copyright men jag lyckades smussla till mig några ;)

Därefter kom vi till Sankt Peters kyrkan som var gigantisk och fantastiskt vacker. Bilder kommer på onsdag!

Efter den nästan 4 timmar långa guidningens slut så shoppade vi loss inuti en mataffär. Där hittade jag en själsfrende inom balsamvinäger, så jag spenderade mycket pengar på en fin årgångsvinäger. Kryddor, mjöl, kakao, honung och limoncello var några av sakerna jag kom tillbaka till hotellet med.

Innan dess fikade josse och jag glass och canneloni. Blev ingen lunch för min del, har inte mått så bra idag. Varm, hängig, trött och ont i kroppen.

Ikväll åt jag en "risotto" med burktonfisk och burksvamp. Aldrig att jag ska äta där igen på Ristotante Regina.

På vägen tillbaka till hotellet pallade vi citroner/ lime och köpte med kvällsfika till hotellet. En tiramisubakelse och en chokladhistoria smaskade vi nyss i oss.

Imorgon ska det bli 34 grader varmt och vi ska på cykeltur :)

Ett stort grattis till älsklingen som är duktigast i hela världen!<3


Kommentarer
» GG

Did you follow the policy or did the wild side of you wear your short shorts? I hope you dd the last one. Don't make me disappointed

2012-06-17 // 22:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback